Galeria Fotografii Miejskiego Centrum Kultury w Ostrowcu Świętokrzyskim zaprasza na wernisaż
wystawy Katarzyny Kaula-Kryńskiej zatytułowanej Blue Moon Garden.
Sytuacja, w której się znaleźliśmy na początku 2020 roku była czasem próby, z którą mierzyliśmy się na
różne sposoby. W moim przypadku ten trudny okres zrodził silną tęsknotę za otwartą przestrzenią i kon-
taktem z naturą. Ograniczenia z jakimi się borykaliśmy miały również wpływ na to co, jak i dlaczego two-
rzę. Odosobnienie było dla mnie czasem refleksji i sposobnością spojrzenia na nowo w swoje archiwa.
Blue Moon Garden stał się krainą na styku wyobraźni, tęsknoty i doświadczeń. Podróżowałam tam każ-
dego dnia tworząc kolaże pełne alegorii z negatywów i odcisków znalezionych roślin. Wybór cyjanotypii
nie był przypadkowy. W tej technice unikalny monochromatyczny obraz w kolorze błękitu pruskiego po-
wstaje bezpośrednio na papierze ręcznie pokrytym substancją światłoczułą. Pierwotnie prace powsta-
wały w mojej pracowni pod specjalną lampą imitującą światło dzienne. Jak tylko zelżały obostrzenia za-
częłam naświetlać bezpośrednio na słońcu. To ono nadaje pracom głębi koloru, a wyjście z ciemni stało
się dla mnie symboliczne. Dni izolacji zmieniły swoje tempo, które wyznaczał zmierzch na przygotowania
w ciemni i dzień pełen pracy twórczej w promieniach słońca. Zmieniło się też moje postrzeganie. Roślin-
ność bez człowieka wydawała się odetchnąć, nabrać sił, być bujniejszą, pełniejszą jak nigdy dotąd. Każ-
dy liść, źdźbło trawy, nowy pąk krzyczał – spójrz jaki jestem piękny, jak ważny i jak wyjątkowy!
W astronomii Niebieski Księżyc (Blue Moon) to określenie bardzo rzadkiej, drugiej pełni księżyca w jed-
nym miesiącu. Symbolizuje moment podsumowania i materializacji tego co wypracowało się w przeszło-
ści. Niebieski ucieleśnia również melancholię ponieważ stajemy się coraz bardziej samotni, oderwani od
rzeczywistości, która zmienia się dużo szybciej niż nasze przekonania i przyzwyczajenia. Coraz rzadziej
dostrzegamy piękno w nas, w przyrodzie, w procesie zmian, w subtelnościach pór dnia czy roku. Być
może odnajdziemy antidotum, gdy tylko pozwolimy sobie na balans pomiędzy ekspansją świata ze-
wnętrznego i ciszą świata wewnętrznego.
Katarzyna Kalua Kryńska
Katarzyna Kalua Kryńska specjalizuje się w fotografii emocjonalnej, portretowej i artystycznej, wykorzy-
stując fotografię tradycyjną i alternatywną. Entuzjastka fotografii analogowej, pracuje z materiałami świa-
tłoczułymi. Eksperymentuje z różnymi XIX-wiecznymi procesami fotograficznymi, takimi jak Mokry Kolo-
dion, Van Dyke, Papier Solny i Cyjanotypia. Architekt, designer i fotografik. Doktor sztuk pięknych. Nale-
ży do Związku Polskich Artystów Fotografików.
Laureatka konkursów fotograficznych: Black&White Spider Awards, International Color Award oraz Pho-
tos de Femmes. Jej prace z serii Between Two Moons w technice mokrego kolodionu zajęły pierwsze
miejsce w konkursie Wet Plate Competiton Canada. Serią Cichość Serca w technice cyjanotypii zdobyła
Grand Prix w ramach Vintage Photo Festival. Seria Blue Moon Garden została nagrodzona w międzyna-
rodowym konkursie Julia Margaret Cameron Award i prezentowana na Biennale Fotografii Artystycznej i
Dokumentalnej w Barcelonie. Jej fotografie były pokazywane na licznych wystawach indywidualnych i
zbiorowych w Polsce, Irlandii, Portugalii, Holandii, Niemczech, Hiszpanii i USA.
www.kalua.pl
www.instagram.com/kasia.kalua.krynska